När världen vaknar

Jag har vaknat - av mig själv - kl. 4, 5, 6 eller 7 på morgonen den senaste veckan. Jag har gått upp och gjort iordning te, varm choklad eller glögg, med mackor och pepparkakor, och tänt ljus och suttit och vaknat till liv i lugn och ro. Det är faktiskt ganska mysigt med en sån morgonritual har jag kommit fram till.

Bella och Hugo har varit här under helgen och åker hem om ett par timmar. Med ett par bångstyriga tvillingar som ränner runt i huset uppskattar jag min tysta morgonstund ännu mer. Jag börjar förstå varför föräldrar vaknar tidigt..

2:a advent var en riktigt mysig och julig dag. Som vanligt var det jag som fixade frukost åt ungarna och lekte med dom på morgonen och lät Niklas sova ett par timmar extra. Sen var det aktiviteter hela dan. Först julmarknaden på Skansen. Sen adventsfika med hela Niklas stora familj hemma hos hans föräldrar. Efter det var det dags för "Den Levande Sjungande Julgranen" i Filadelfiakyrkan. Julmusikal som går för 20:e året i år och eftersom det är en viktig jultradition för mig så var jag väldigt glad att få ta med mig Niklas och barnen dit. Jag hade Hugo i knät o Niklas hade Bella och jag klockade Hugo; i exakt 45 minuter satt han helt stilla o tyst o bara tittade på allt som hände på scenen. Sen blev han lite rastlös. Som tur va hade vi förberett oss med äppelbitar o russin och några leksaker så hela föreställningen gick faktiskt smärtfritt!

Mamma fyllde år i går så efter "Jugranen" var det dags att fika med min familj uppe i Rörstrandsvåningen. Mamma fick en chokladprovning på chokladfabriken för henne och pappa i present av mig o Nilla, och det  var mycket uppskattat.

Sen åkte vi hem och stoppade trötta ungar i säng. Satt en stund i soffan framför varsin dator o spelade poker till Niklas telefon började ringa och han var tvungen att sticka in till klubben. Jag tror jag somnade på en kvart, och därför sitter jag nu här igen, strax innan 7 på morgonen med en kopp glögg och ett par pepparkakor och 2 tända ljus, och lyssnar till ljudet av mina naglar mot tangenterna och Niklas andetag, och väntar på att världen ska vakna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0