Underbara Norrbotten

Har det så himla underbart här uppe. Körde upp i söndags, mamma, pappa o jag. Rätt skön bilresa med tanke på att det är ganska exakt 100 mil hit. För alla som bilar genom Sveriges östra kust kan jag varmt rekomendera att luncha på Näske Krog i Övikstrakten.

Vi bor inte ute på Boddersudden som vi brukar för det är faktiskt helt fullt där ute av kusiner, kusinbarn, fastrar, farbröder och annat löst folk. Istället bor vi inne i Ryssbält i Lillys storhus. Ja, de kallar det stora huset med tanke på att stugan hon har vid en annan strand är mindre. Det här har väl 4 sovrum o 2 våningar och här bodde min farfar och farmor sista tiden innan de gick bort.

Idag var vi o firade min kusin Tord, (som är farbror Börjes son) som fyllde år. Det var våffellunch hemma hos Tord o Gunilla och det var väl en 20-25 pers där som mumsade våfflor o hade det trevligt. De har ett helt fantastiskt hus med sjötomt -som de flesta av släktingarna har här.

Frampå kvällen var det surströmmingsmiddag hemma hos Irene. Matinköpen stod vi för och tack vare det kunde jag se till att vi köpte lite inlagd sill också för iom att det är i stort sett samma tillbehör så kunde jag då varva lite. Har inte riktigt den där längtan efter rutten strömming som resten av släkten har, men visst är det gott med ett par bitar! 16 pers vart vi som trängdes runt Irenes matsalsbord i stugan på Boddersudden - eller Signe strand som är det inofficiella namnet- och det var så himla mysigt så visste jag inte att vi kommer träffa större delen av gänget igen imorgon hemma hos Lilly så hade jag nästan vägrat att gå därifrån. Jag känner som varenda gång jag kommer hit upp; att jag borde sälja lägenheten i Jakan o flytta hit. Det är ett sånt lugn här, på ett sätt som man inte hittar någon annanstans. Det är någe visst med naturen här. Allt vatten, alla söta stugor och så stora doser av släkten som jag är så himla förtjust i. Jag bara önskar att vi kunde träffas oftare, men så länge jag inte har enb egen stuga här att sköta om, eller helt enkelt bosätter mig här uppe så verkar det bli en gång per året bara - tyvärr.

Näe, nu är klockan över midnatt och det betyder att det var sovdags för länge sen. Var tvungen att ge mig ut på en promenad nu när vi kom hem för vi det är så otroligt vackert med vattnet här utanför huset.

Avslutar med lite bilder - alla från min skröpliga iphone så skärpan är inte den bästa dock. Godnatt!

Finns det hjärterum så finns det stjärterum, men extra stolar behövs. Tur att Alf o Annies stuga bara ligger 150m bort när man behöver låna 8 stolar för att alla ska få plats!

Surströmming, här Gunilla, pappa o Tord.


Kusin Daniel med senaste tillskottet i familjen, Theo 9 månader gammal.

50 meter från Lillys stora hus.

Våffeldags!

Glad Linda

Rätt gullig välkomsskylt. Annat än skylten som talar om att man e i Stockholm...

Samma vatten som på övre bilden en halvtimma senare.

Kusiner till mig och bröder med varandra, Anders o Tord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0