Beaujolais Nouveau

Det är ju så kul med viner! Jag njuter verkligen av möjligheten att få studera franska viner i skolan även om det bara är i teorin. Man får passa på att prova så mycket som möjligt utanför skoltid helt enkelt ;)

Idag är det i alla fall 3:e torsdagen i november vilket innebär att årets Beaujolais Nouveau släpps i butikerna o krogarna runt om i hela världen. Vår lärare i drycker har ju hypat den här dagen rätt bra nu o bara för det var han sjuk idag annars skulle vi ha provat den på lektionen men jag begav mig till systemet så fort skolan slutade.

25000 flaskor har svenska systembolag köpt in totalt. Den i Jakan hade tagit in 95 flaskor och hade kl 15 idag redan sålt över hälften. Inga kvar på ngt lager. Rätt så kul faktiskt. Info om flaskan kan ni hitta på Mischa Billings blogg.

Och hur smakar den då? Ja tro inte att jag tänker försöka svänga mig med vinord men den är väldigt god o fräsch. Man kan ju inte direkt förvänta sig att ett såpass snabbjäst vin kan ha ngn tyngd i sig direkt utan den är verkligen frisk. Lite åt roséhållet liksom. Rekomenderas absolut för den som hinner få tag på en flaska!

Men visst brukar väl röda viner inte ha genomskinliga flaskor i vanliga fall va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0