Thanksgiving

Jag hade gjort ett minutiöst schema för allt som skulle göras under dagen. Handla maten (utom kalkonen som jag faktiskt hade förberett redan i tisdags), färga håret, städa, sola och laga all maten. Allt stod inskrivet med klockslag och längd på mitt schema. Jag hade hållt det perfekt om jag inte råkat sova en timma för länge. Men sitter man o kollar http://www.marthastewart.com/ till kl. 10 på morgonen istället för att gå och lägga sig så blir det väl så. Jag meddelade gästerna att middagen skulle stå på bordet 20.00 istället för 19.30 (kalkonen skulle vara i ugnen ca 4 timmar så det var inte så mycket jag kunde göra) och den tiden höll jag perfekt!

Det var en supertrevlig kväll. Definitivt en tradition som jag kommer pusha för att vi fortsätter med. När vi satt oss till bords och tagit för oss av allt på bordet utbrister Nina, "Nej, jag skulle ju ta kort på kalkonen ju"
-Jag med, säger Robban.
Jag tänkte också göra det säger jag, och Pelle viftar lite med sin Iphone och nöjer sig med att grymta lite grand. Niklas o Joanna tittar lite på varandra som för att säga " varför i hela friden vill ni ta kort på maten, den ska ju ätas inte fotas"

När det var dags för desserten som Joanna stod för fick vi en trevlig överaskning. Vi hade bestämt att hon skulle göra pumpapaj eftersom det hör till, men ett par dagar innan råkade jag smaka pumpa och kom fram till att det var helt vidrigt, och hade även upplyst henne om det. Alltså hade Joanna inte bara gjort en äppel/pumpapaj utan även en riktig amerikansk "cherrypie". Behöver jag säga att vi skrattade ihjäl oss åt Nina när hon smakade pumpan och fick den där minen av att det växer i  munnen och man bara vill springa därifrån, sen i tur och ordning oss andra som gjoorde exakt samma min. Pumpa är inte gott!
Pelle som den goda pojkvän han är åt glupskt upp sin bit och bad om mera när han såg hur olycklig hans flickvän såg ut åt våra lustiga ansiktsminer.
Därtill måste sägas att körsbärspåajen var helt fantastisk så hatten av för dig Joanna, det var troligtvis första gången du använde ugnen i din lägenhet men det gick ju alldeles lysande!

Vi hade även en fin stund runt bordet när vi gick laget runt och berättade vad vi hade att vara tacksamma över. Det var fler än mig som bl.a. sade "sina vänner".

Så till alla som inte hörde mig där, tack för att ni finns!

Linda Caroline

Riktigt gott recept på "jams"

½ kg sötpotatis
3 msk honung
1 msk ingefära
2 tsk valnötsolja
½ tsk kardemumma
malen svatpeppar från kvarn

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och skär sötpotatisen i stora tärningar. Blanda kryddor, potatis, olja, honung och ingefära i en stor bunke. Häll över i en djup ugnspanna och baka potatisen i ca 35 - 40 minuter.

3. Rör runt i ugnspannan efter halva tiden för att få en jämn gyllenbrun färg på potatisen.

4. Sötpotatisen ska vara mjuk och ha en lätt karamelliserad yta när den är klar.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0