Julafton

Ja, vi är galna i den här dagen i min familj. Och varenda minut är planerad i förväg vilket är väldigt olikt mig i vanliga fall men på julen ska det vara på ett visst sätt...

Vaknade 11.30 och såg att jag fått ett fantastiskt fint sms av Tim på Irland. Hade skickat en julklapp till honom och Hans som tydligen hann fram i tid. Det gör ju att dagen börjar med ett leende.

12:00 Gick upp  när mamma ropade att det var fikadags. Då var syster precis på väg att köra hem till sin pojkväns familj med lite julgodis o sånt. Satt i mysig morgonrock o åt hemmagjorda lussebullar.

Duscha, klä sig o sånt, o syster hann komma hem och tillbringade en halvtimme med att stå och locka mitt hår med sin I-curl. Himla bra redskap, tror jag ska funta på att införskaffa mig en sådan.

14:00 Jullunchen. Fantastiskt gott. Inte lika mycket mat hemma hos oss som på tex tyrols julbord men precis allt det vi gillar. Och allt givetvis hemmagjort.

15:00 Kalle Anka på TV och till det allt hemmagjort julgodis.

16:30 Packa in oss i bilen för att vissa i familjen är så rädda att komma försent till allt. Bilfärden tar ca 5 minuter.

17:00 Julbön i Viksjö kyrka. Vi brukar alltid gå på midnattsmässan men ordnade om schemat i år efter nogrant diskuterande av för och nackdelar med att ta kyrkan under dagtid istället.

18:00 Julspelet, där vi köper flera småpresenter för en viss summa och sedan slår med tärningar i en hysterisk lek där man ska få paket o sno av varandra osv. Vansinnigt roligt, och rättvist med eftersom vi alltid ser till att det blir det. Alla var tom nöjda med sina klappar, alltid annars har det varit en massa bytande efter spelets slut.

19:00 Karl-Bertil Jonssons jul på TV. Så bra!

19:30 Julklappsutdelning.Alla paket som legat under granen delas ut och först efter utdelning öppnas dom, i tur och ordning så att alla får chans att se och diskutera paket. Ja, det låter helt sinnes men vi tycker alla att det roligaste är att se de andras miner när de öppnar just det vi gett dom så på detta sättet så missar vi ingenting. Helt fantastiska julklappar i år. Alla var så sjukt nöjda och jag o syrran fick en julklapp av våra föräldrar som gjorde oss alldeles tårögda. Fråga mig så kan jag berätta men vill inte skriva det här.

22:30 Gröt o skinkmacka i köket. Mys och prat.

23:30 Alla supertrötta och gick o lade sig. Jag sitter som vanligt uppe ett par timmar till med datorn i knät.

Julafton är min favoritaste dag på hela året och jag längtar redan till nästa. Detta kanske inte låter som din drömjul men det är precis så här jag vill ha det. Värme och kärlek, mys och god mat. Och så det där med att se glädjen i de andras ögon när de öppnar paketen man noga har valt ut.

Hoppas er jul varit lika underbar.
Kramar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0