Skolan

Insåg att jag inte skrivit på en månad. Får bli bättring! Har varit konstant trött sen jag började skolan men efter att ha klarat av de sista 2 veckorna med 3 prov i varje där alla prov dessutom gick mycket bättre än jag trodde så känner jag att jag kan börja slappna av en aning. Jag ligger på VG eller MVG i alla ämnen vi har fått betyg på något än så länge så känns som att det går åt rätt håll.

Sjukaste var provet i arbetsmiljö som är det ämnet jag har svårast för. Det är bara massa ord. Ord som bildar lagar som jag inte förstår mig på. På något himla vänster lyckades jag få 60/68 på det provet och var därmed bäst i klassen. Måste passa på att skryta för det kommer inte hända igen i det ämnet!

Näringslära är jätteintressant! Just nu håller vi på med vitaminer, minarer, kolhydrater, fetter och proteiner. Detta är ju verkligen något man har nytta av att kunna och förhoppningsvis är jag expert efter att jag skrivit klart mitt stora inlämningsarbete om mineraler.

Varmkök och kallkök är som natt och dag. Det kan bero på lärarna iofs. VK har vi en lärare i som bara stressar o skriker att vi har ont om tid och måste skynda oss. Sen ger han oss recepten en vecka i förväg, för att 30 min innan lektionen då vi har genomgång ändra på hälften i varje recept så att vi får sitta med penna och stryka över och fylla i. Detta får till följd att det bara blir jätteförvirrande nere i köket iom att att han oftast utelämnat en massa saker och förväntar sig att vi ska kunna vissa grundrecept utantill för att vi använt oss av dom tidigare. Det känns som att vi inte lär oss nånting alls utan bara är stressade och stissiga hela lektionen egenom. JJag förstår att det kan vara en oerhörd press i ett restaurangkök men inte 17 behöver vi öva på det, vi behöver öva på grunderna i att laga mat!

Kallkök har vi en bra lärare i som är jättepedagogisk och lugn hela tiden. Vi har gott om tid och hinner med massor varje lektion. Ibland läger han till extra recept när han ser att vi hinner med mera. Natt och dag!

Dryckeskunskap är också väldigt intressant -men svårt. Vi håller på och går igenom alla områden och druvor i Frankrike och det känns som att det provet vi kommer ha med alla dom namnen att hålla reda på kommer inte bli lätt! Lite trist också att det bara är teori. Hur ska man kunna plugga olika druvors smak när vi inte provar vinerna liksom? Det är bara ett par gånger läraren har lyckats låna in ngt från skolans restaurang "M".

I ansvarsfull alkoholhantering har vi gått igenom Sveriges alkoholhistoria fram tills nu. Allt om Mäster Berentz, L.O. Smith, sprit på spannmål och sen potatis och motboken fram till nutid. Jag är inte överdrivet bra på historia och när vi hade provet i torsdags satt läraren och rättade proven direkt i klassrummet. Han fnissade då och då  medans han rättade mitt och sen efteråt när vi gick igenom gav han mig VG för jag kunde det mesta men sa att jag hade blandat ihop lite saker "men det är kul att se att du har humor" så tydligen gillade han mitt sätt att svara fel :)

I Livsmedelskunskap har vi en jättebra lärare som beställer hem allting så det inte bara är teori. När vi har gått igenom frukter, kryddor och nötter så har vi också haft ett klassrum fullproppat med alla dessa livsmedel. Det känns lättare att plugga teoretiska fakta när man ser sakerna i praktiken med.

Serveringskunskap är ett ämne som på sätt o vis käns onödigt med tanke på att jag aldrig kommer jobba i servisen, men samtidigt är det kul att lära sig hur allt ska vara för att vara perfekt. På Torsdag har vi praktiskt uppdukningsprov då vi får en meny och ska duka efter den och då ska varje tillbehör vara rätt och ligga på millimetern, och då gäller det att inte glömma bort de olika servettvikningarna...

Det enda ämnet jag inte nämnt är livsmedelshygien. Rätt trist till en början då vi bara gick igenom laga men nu läser vi hantering och förpackning vilket känns viktigt och sen går vi in på mikrobiologi vilket låter ännu mer intressant så det verkar shejpa upp sig det med.

Kan förresten tillägga att om någon bor i närheten av Sumpan så passa på o ät lunch på "M". Den stänger till jul för att den går alldeles för mycket back. Nivån är alldeles för hög med tanke på priserna de tar heter det. Bara det borde ju vara ett betyg i sig.


Sist i kallköket byggde vi landgångar - bland annat.


Otroligt smidigt med kamera i mobilen när man ska lära sig nya servettvikningar- man fotar bara alla steg läraren gör!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0